Make it in America #1: Preparations

Over ongeveer een week vertrek ik naar de Kansas voor mijn stage bij The Land Institute. Op deze blog houd ik bij wat ik doe, hoe het bevalt en hoe het is in Amerika!

Bijna alle voorbereidingen zijn rond. Het begon natuurlijk met het zoeken van een stageadres. In een eerder project van school heb ik gewerkt met meerjarig graan die granen kwamen van The Land Institute. The Land Institute is een non-profit organisatie die erg gericht is op duurzame landbouw (meerjarig graan) en polyculturen. De missie en visie van het onderzoeksinstituut spraken mij heel erg aan en ik besloot te informeren over mogelijkheden voor een stage. Gelukkig! Begin november kreeg ik het bericht dat er een project was die paste bij mijn wensen voor een stage. Het project zou aspecten bevatten van ziekte en vruchtbaarheid van en meerjarig oliezaad gewas: Silphium integrifolium.

Vanaf het moment dat de stage bekend was tot het moment van vertrek is er een hele hoop dat geregeld moet worden. Goedkeuring van de stageopdracht/organisatie, visum, vliegticket, creditcard, verzekeringen, adressenbestand, paklijsten en ga zo maar door.

Het begon allemaal met de officiële toestemming om in het land te verblijven: het visum. Na een maandenlang proces van formulieren, handtekeningen en verklaringen heb ik na een afspraak met het Amerikaanse consulaat in Amsterdam (en nog een paar werkdagen) mijn visum mogen ontvangen. De afspraak op het consulaat liep heel anders dan ik verwacht had. In de informatiemail stond dat de wachttijd voor het gesprek op kon lopen tot 2 uur. Gezien het feit dat er geen elektrische apparaten naar binnen mochten heb ik een boekje meegenomen om te schrijven, maar ik stond binnen een kwartier alweer buiten. Eerst door de beveiliging, toen even wachten. Er waren maar twee nummers voor mij… Toen mocht ik mijn formulieren inleveren en vingerafdrukken afgeven, ik las een informatieboekje over je rechten in de Verenigde Staten en toen kwam mijn ‘gesprek’. De meneer bij het raam had mijn papieren al en vroeg mij waar ik stage ging lopen en tot wanneer, weer vingerafdrukken. ‘Okay,’ zei hij. – ‘Okay?’ – ‘Your visa has been approved.’ – ‘Ow realy? Thank you!’. Het gesprek ging verder in non-verbale communicatie: Is dit alles?You can go now.Okee, uhh bye. En ik stond weer buiten, met toestemming.

IMG-20160308-WA0000

Visum is binnen!

Naast mijn stageovereenkomst en visum is een ander belangrijk papiertje ook al geregeld: het vliegticket. Dit verliep niet helemaal flawless, want er is tijdens het boeken ging het boeken van de overstap niet goed, waardoor ik 9 uur op mijn vliegtuig zou moeten wachten. Helaas moest dit weer opnieuw omgeboekt worden…

En nu? De laatste loodjes. In principe is (bijna) alles rond, ik moet alleen zorgen dat ik alles een beetje geordend heb en dat ik deze week helemaal bepakt en bezakt ben. En dan off I go!

Geef een reactie

