The Bucket List #3: Boeken

Sinds ik The Mortal Instruments heb uitgelezen en lezen me zo goed beviel, heb ik besloten toe te geven aan boeken die al een tijdje naar mij stonden te gluren vanaf mijn computerscherm of boekenplank. Hier de 5 boekenseries die ik graag wil lezen!

1 The Hunger Games

 

Voor de gene die het verhaal nog niet kennen: de Hunger Games boeken gaat over het land Panem, dat in 12 districten verdeeld is met elk zijn eigen ambacht. Elk jaar worden de Hunger Games gevierd: een ‘spel’ waarin een jongen en een meisje van elk district tussen de 12 en 18 moeten vechten in een arena tot dat er een ‘winnaar’ overblijft. Katniss Everdeen, neemt de vrijwillig de plaats in van haar 12-jarige zusje en komt als pion terecht in niet alleen de Spelen, maar ook in een revolutie.

Dit is misschien een beetje mosterd naar de maaltijd, maar deze trilogie stond boven aan mijn lijstje. Gisteren heb ik het laatste woord van het laatste boek gelezen (in het Nederlands) en ik moet je zeggen: (zoals bijna altijd) veel beter dan de films! Ik vond het verhaal al goed in de films, maar boeken zijn gewoon beter omdat je veel meer van je karakter te weten komt en daarom ook beter begrijpt waarom er zo gereageerd wordt in een situatie. Aan de ene kant wel een beetje jammer dat ik al wist hoe de boeken afliepen, want dat maakt (vooral het eerste boek) een stuk minder spannend. Hoe dan ook een afgerond onderdeel in mijn bucket list en een aanrader voor iedereen!

2 Divergent

Nog een trilogie die een beetje lijkt op The Hunger Games: er is een systeem, er is iemand die dat systeem verbreekt en dat wordt gevolgd door een revolutie. Chicago is verdeeld in vijf fracties, met ieder zijn eigen eigenschappen. Als je 16 jaar bent moet je kiezen in welke fractie je thuishoort. De mensen zonder die eigenschappen zijn fractieloos en hebben geen thuis. Iemand die in alle fracties thuishoort is divergent: een gevaar voor het hele systeem. En nou ja kort gezegd, Tris, de hoofdpersoon is divergent…

Ik heb de eerste twee films gezien en ook hier weer, het verhaal sprak me weer heel erg aan en ik ben wel nieuwsgierig naar de gedachte van Tris. In de film komt ze wel over als een stoere strijder,  dus ik ben benieuwd hoe ze in de boeken is. Definitaly next one on the list!

3 Inheritance Cycle

Deze titel klinkt misschien iets minder bekend, maar het eerste boek van deze serie is Eragon. De boeken gaan over Eragon, die een ei vind van een draak. Hij blijkt een drakenrijder te zijn een Saphira zijn draak. Samen gaan ze vechten tegen de koning Galbatorix om het land te redden.

Misschien klinkt dit verhaal een beetje suf, maar ik heb de film gezien en ik ben nu eenmaal dol op fantasy. De andere delen (3) worden niet verfilmt en ik ben toch wel benieuwd hoe het afloopt. Ook lijkt me de connectie tussen Eragon en zijn draak nog mooier in de boeken.

4 The Maze Runner

Het eerste boek gaat over Thomas die wakker wordt in een lift zonder enige herinnering. Hij komt op een plek terecht met andere jongens dat afgesloten wordt door een doolhof met gevaarlijke ‘robot dieren’. En de jongens proberen te begrijpen waar ze zijn, waarom en het aller belangrijkste: hoe ze kunnen ontsnappen.

Ook al vond ik het einde van de eerste film niet helemaal geweldig, deze serie werd aangeraden op internet als je de Hunger Games en Divergent bekeek en tja als ik nu toch bezig ben geef ik deze serie ook een kans. Vooral om de psychologie achter het doolhof. Ik denk ook dat sinds de boeken vaak beter dingen toelichten dan de film het een stuk spannender zal zijn.

5 Percy Jackson & the Olympians

Percy Jackson is een halfgod: zijn vader is Poseidon en zijn moeder een mens. En hij ontdekt kamp half-bloed. Een kamp voor halfgoden. In het eerste boek wordt een vriend van hem beschuldigd van het stelen van Zeus’ bliksem en ze gaan hun naam zuiveren.

Ook hier heb ik alle films van gezien en naast fantasy is Griekse mythologie een groot favoriet. Dus dat spreekt voor zich! Ik vond de verhaal gewoon heel goed en ik ben benieuwd naar de boeken.

Welke boeken wil jij nog lezen?

 

 

Geef een reactie

