Make it in Amerika #4: Hiking

P1180239.JPG

Thuis woon ik naast het bos en ik fiets er elke dag doorheen, maar een keertje gaan wandelen doe ik eigenlijk nooit. Hier in Kansas bestaat een heel groot deel van het landschap  uit prairie en er zijn heel veel gebieden om te gaan hiken. Toen ik op deze plek kwam gingen mijn ogen open. Alles om mij heen was zo mooi dat ik niet kon stoppen met foto’s maken en deze wil ik dan ook maar al te graag even delen. En even een note to myself: ik moet dit echt vaker gaan doen!

Voordat ik wat meer ga vertellen over deze plek even een kleine mededeling: ik vind het leuk om de posts over Amerika in groepjes in te delen en de volgorde is dan ook niet helemaal chronologisch. Ook het verhaaltje over mijn heimwee kwam dus een beetje laat online en ik moet er dus even bij zeggen dat het nu een stuk gezelliger is met een leuke groep stagiaires om me heen die ook graag leuke dingen willen doen. Deze foto’s zijn van begin mei. De lucht is niet zo strak blauw, het is nog voor de pollinatie (bloemen dus) en de temperatuur is perfect voor een wandeling.

P1180318.JPG

Toen ik een tijdje alleen in het huisje zat belde David (mijn supervisor) op een zaterdag ochtend aan (en ja ik zat lekker in mijn weekend outfit) of ik die middag mee wilde gaan hiken met zijn familie. En natuurlijk wil ik graag meer van deze plek zien dus ik zei ja. Overigens was ik niet als enige die met zijn familie ging wandelen. Zijn vrouw en jongste zoon waren erbij, die ik beiden al eens eerder ontmoet heb, een goede vriendin en Sterling, een masterstudent die ook aan zijn eigen onderzoek werkt op The Land Institute.

We gingen naar Konza Prairie Botanical Station. Een onderzoeksgebied van Kansas State University waar ze verschillende gebieden in het gebied een andere behandeling geven (afbranden, grazen, beide etc.) Op de kaart hierboven zie je  een plattegrond van de verschillende delen. Wat ook verschilde was de tijd van bijvoorbeeld het afbranden van het gebied (eens in de 10 jaar, eens in de 3 jaar etc.) Deze ingrepen worden gedaan om het primaire prairielandschap in stand te houden en voor de universiteit ook om te kijken wat er met het gebied gebeurd als je het laat groeien.

P1180304.JPG

Op de foto hierboven zie je het landschap als alles uitgebloeid is, hoe ze het afbranden en hoe het weer groen wordt na het branden. Ook de Silphium plant, waar ik met mijn onderzoek mee werk, groeit hier als native. Omdat het een meerjarige plant is, groeit het na het afbranden weer vanuit de wortels, zoals meerdere soorten hier.

P1180268.JPG

En even om de traditie voort te zetten: een foto van de plattegrond. Papa en mama maakten ook altijd al foto’s hiervan om tijdens het lopen te gebruiken. Deze foto was op het punt van de rode stip genomen en we hadden de dikke zwarte streep onder de punt al gelopen. Hier kon je dus kiezen voor een korte of een langere route. Wij hebben de trail van 2,5 mijl genomen, maar we hebben met de stagiaires afgesproken dat we een keer op een goede ochtend de langste route gaan lopen. Overigens had ik een hele goede gids bij, want Sterling kon bijna iedere bijzondere plant aanwijzen en David kon er veel over vertellen. Ik kon heel goed luisteren en bewonderen, dus dat komt goed uit. Sorry, maar ik heb niet alle Latijnse namen onthouden… Oké dan is het nu tijd voor de foto’s!

P1180317.JPG

De eerste plant waar ik voor gewaarschuwd werd: Poison Ivy (drie bladeren)

P1180196P1180198P1180200

P1180204

Aan de bomen kan je zien dat de vegetatie al wat ouder is, maar de brandplekken zijn te zien.

P1180225P1180229P1180231P1180232

P1180240

Zo mooi groen 360 graden om je heen!

P1180242

Van veraf zie je het niet zo goed, maar er groeien zoveel verschillende planten hier!

P1180247P1180251P1180253P1180255P1180257

P1180261

Heel mooi, heel giftig…

P1180265

The Primrose. Wat heel toevallig was omdat ik The Hunger Games aan het lezen was.

P1180266P1180276P1180285

P1180286

Kansas wildlife…

P1180291

Zie jij de slang nog?

P1180296

Naast het realiseren hoe leuk hiken is, ben ik ook weer herinnerd aan hoe leuk foto’s maken is! Een ervaring die ik zeker mee naar huis wil nemen!

Geef een reactie

